Research Aptitude Questions
Q.1: A teacher undertakes a research project on developing a positive attitude towards school in order to assess the characteristics related to attitudinal behaviour. What research tool/technique will be most appropriate to use ?
( एक शिक्षक स्कूल के प्रति एक सकारात्मक दृष्टिकोण विकसित करने के लिए एक अनुसंधान परियोजना का संचालन करता है ताकि व्यवहार संबंधी व्यवहार से संबंधित विशेषताओं का आकलन किया जा सके। किस शोध उपकरण / तकनीक का उपयोग करना सबसे उपयुक्त होगा?)
(1) Interview (साक्षात्कार)
(2) Observation (अवलोकन)
(3) Testing (परीक्षण)
(4) Questionnaire (प्रश्नावली)
SHOW ANSWER
Q.2: The correlation between X and Y is significant. It means that
( X और Y के बीच संबंध महत्वपूर्ण है। इसका मतलब है कि)
(1) X causes variation in Y. (X Y में भिन्नता का कारण बनता है)
(2) X and Y vary together. (X और Y एक साथ भिन्न होते हैं।)
(3) Y causes variation in X (Y X में भिन्नता का कारण बनता है)
(4) X and Y vary independently. (X और Y स्वतंत्र रूप से भिन्न होते हैं)
SHOW ANSWER
Q.3: In an ethnographical study which of the following technique is most appropriate ?
( एक नृवंशविज्ञान अध्ययन में निम्नलिखित में से कौन सी तकनीक सबसे उपयुक्त है?)
(1) Psychological testing (मनोवैज्ञानिक परीक्षण)
(2) Questionnaire (प्रश्नावली)
(3) Observation (अवलोकन)
(4) Sociometry (समाजमिति)
SHOW ANSWER
Q.4: A researcher divides his population into certain groups and fixes the size of the sample from each group. It is called
( एक शोधकर्ता जनसंख्या को कुछ समूहों में विभाजित करता है और प्रत्येक समूह से नमूने के आकार को ठीक करता है। यह कहा जाता है)
(1) stratified sample (स्तरीकृत नमूना)
(2) quota sample (कोटा नमूना)
(3) cluster sample (क्लस्टर नमूना)
(4) all of the above (ऊपर के सभी)
SHOW ANSWER
Q.5: If you are doing experiment on a large group of sample which method of controlling will you adopt ?
(यदि आप नमूने के एक बड़े समूह पर प्रयोग कर रहे हैं तो नियंत्रण की कौन सी विधि अपनाएंगे?)
(1) matching (मिलाना)
(2) randomization (यादृच्छिकीकरण)
(3) elimination and matching both (उन्मूलन और मिलान दोनों)
(4) elimination (निकाल देना)
SHOW ANSWER